Oppilasarvioinnin menetelmät Kangasmetsän koulussa

Todistukset
Oppilaalle annetaan syyslukukauden päätteeksi välitodistus ja kevätlukukauden päätteeksi lukuvuositodistus.
Yleisopetus, luokkamuotoisen erityisopetuksen luokat:
Esi-, 1.-2. -luokilla on sanallinen arviointi.
3.-6. -luokilla on numeroarviointi.
Uusi alkava oppiaine arvioidaan numerolla keväällä lukuvuositodistuksessa.
3.-4.-luokilla taito- ja taideaineet arvioidaan sanallisesti.
5.-6. -luokilla taito- ja taideaineiden arviointia voidaan täydentää sanallisella liitteellä.
7.-10. -luokilla on numeroarviointi
Erityisopetuksessa olevilla oppilailla arvioinnin perustana ja / tai rinnalla on HOJKS (henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma). Kesken lukuvuotta toiselle paikkakunnalle muuttavalle oppilaalle annetaan erotodistus.

Erityisopetuksen luokat:
Kaikilla vuosiluokilla sanallinen arviointi
Oppilailla arvioinnin rinnalla on HOJKS (henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma)

Väliarviointi
Syys- ja kevätlukukauden puolivälissä oppilas ja opettaja arvioivat oppilaan opintojen edistymistä, työskentelyä ja käyttäytymistä. Arviointikeinoja:
oppilaan itsearviointilomake
opettajan kirjallinen/suullinen palaute
arviointikeskustelu oppilaan ja mahdollisuuksien mukaan myös vanhempien kanssa
erityisopetuksessa HOJKS-palaverit

Arviointiasteikko
Numeroarvostelussa käytetään seuraavaa asteikkoa:
10 erinomainen:
oppilaan suoritus oppiaineessa erinomaiset , osoittaa erityisosaamista oppiaineessa, asennoituminen innostunutta
9 kiitettävä:
oppilaan suoritukset oppiaineessa kiitettäviä, asennoituminen innostunutta
8 hyvä:
oppiaineen keskeiset tavoitteet saavutettu hyvin, asennoituminen hyvä
7 tyydyttävä:
oppiaineiden keskeiset tavoitteet saavutettu tyydyttävästi, asennoituminen vaihtelevaa
6 kohtalainen:
vaikeuksia oppiaineen keskeisten tavoitteiden saavuttamisessa, asennoituminen puutteellista
5 välttävä:
monet oppiaineen keskeiset tavoitteet saavuttamatta, asennoituminen puutteellista
4 hylätty:
oppiaineen keskeiset tavoitteet saavuttamatta

Opetussuunnitelmaan on oppilasarvioinnin kohdalla tullut lisänä ns. oppilaan hyvän osaamisen kuvaukset. Kyseiset sanalliset kuvaukset oppilaan hyvän osaamisen tasosta (arvosana 8) mm. ympäristö- ja luonnontiedossa 4.lk päättyessä ovat seuraavat:

Oppilas

  • osaa tehdä havaintoja eri aisteilla sekä osaa kohdistaa huomionsa havaintojen teon kohteen olennaisiin piirteisiin
  • osaa kuvailla, vertailla ja luokitella kappaleita ja eliöitä sekä ilmiöitä niiden erilaisten ominaisuuksien perusteella
  • osaa tehdä ohjatusti yksinkertaisia tutkimuksia, jotka kohdistuvat luontoon, luonnon ilmiöihin ja rakennettuun ympäristöön
  • osaa käyttää erilaisia tietolähteitä ja vertailla eri tavoin hankkimaansa tietoa
  • osaa ilmaista luonnosta ja rakennetusta ympäristöstä hankkimaansa tietoa puhuen, kirjoittaen ja piirtäen.

Hyvän osaamisen kuvauksen ajankohdat vaihtelevat oppiaineittain. Liikunnan ja taito- ja taideaineiden tavoitteissa opetussuunnitelmaan on kirjattu kyseiset hyvän osaamisen kuvaukset 4. ja 9. vuosiluokkien päättyessä, kun taas äidinkielessä ja matematiikassa kyseiset kuvaukset ajoittuvat vuosiluokkien 2, 5 ja 9 päättyessä.

Lisätietoja opetussuunnitelmasta ja oppilasarvioinnista saa koulumme opettajilta ja rehtorilta. Kankaanpään kaupungin opetussuunnitelma sekä arvioinnin perusteet kokonaisuudessaan on nähtävissä koululla, koulun kotisivuilla sekä Kankaanpään kaupungin www-sivuilla.

<- Takaisin