Sivustolla käytetään kolmannen osapuolen seurantatyökaluja kävijäseurantaan ja käyttäkokemuksen parantamiseksi. Lue lisää evästeistä [setting]asetuksista[/settings]. Sivustolla käytetään myös paikallisesti tallennettuja evästeitä jotka eivät tallenna käyttäjästä henkilökohtaisia käyttäjätietoja, mutta ne ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta.
Arviointimenetelmät
Oppilasarvioinnin menetelmät Kangasmetsän koulussa
Todistukset
Oppilaalle annetaan syyslukukauden päätteeksi välitodistus ja kevätlukukauden päätteeksi lukuvuositodistus.
Yleisopetus, luokkamuotoisen erityisopetuksen luokat:
Esi-, 1.-2. -luokilla on sanallinen arviointi.
3.-6. -luokilla on numeroarviointi.
Uusi alkava oppiaine arvioidaan numerolla keväällä lukuvuositodistuksessa.
3.-4.-luokilla taito- ja taideaineet arvioidaan sanallisesti.
5.-6. -luokilla taito- ja taideaineiden arviointia voidaan täydentää sanallisella liitteellä.
7.-10. -luokilla on numeroarviointi
Erityisopetuksessa olevilla oppilailla arvioinnin perustana ja / tai rinnalla on HOJKS (henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma). Kesken lukuvuotta toiselle paikkakunnalle muuttavalle oppilaalle annetaan erotodistus.
Erityisopetuksen luokat:
Kaikilla vuosiluokilla sanallinen arviointi
Oppilailla arvioinnin rinnalla on HOJKS (henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma)
Väliarviointi
Syys- ja kevätlukukauden puolivälissä oppilas ja opettaja arvioivat oppilaan opintojen edistymistä, työskentelyä ja käyttäytymistä. Arviointikeinoja:
oppilaan itsearviointilomake
opettajan kirjallinen/suullinen palaute
arviointikeskustelu oppilaan ja mahdollisuuksien mukaan myös vanhempien kanssa
erityisopetuksessa HOJKS-palaverit
Arviointiasteikko
Numeroarvostelussa käytetään seuraavaa asteikkoa:
10 erinomainen:
oppilaan suoritus oppiaineessa erinomaiset , osoittaa erityisosaamista oppiaineessa, asennoituminen innostunutta
9 kiitettävä:
oppilaan suoritukset oppiaineessa kiitettäviä, asennoituminen innostunutta
8 hyvä:
oppiaineen keskeiset tavoitteet saavutettu hyvin, asennoituminen hyvä
7 tyydyttävä:
oppiaineiden keskeiset tavoitteet saavutettu tyydyttävästi, asennoituminen vaihtelevaa
6 kohtalainen:
vaikeuksia oppiaineen keskeisten tavoitteiden saavuttamisessa, asennoituminen puutteellista
5 välttävä:
monet oppiaineen keskeiset tavoitteet saavuttamatta, asennoituminen puutteellista
4 hylätty:
oppiaineen keskeiset tavoitteet saavuttamatta
Opetussuunnitelmaan on oppilasarvioinnin kohdalla tullut lisänä ns. oppilaan hyvän osaamisen kuvaukset. Kyseiset sanalliset kuvaukset oppilaan hyvän osaamisen tasosta (arvosana 8) mm. ympäristö- ja luonnontiedossa 4.lk päättyessä ovat seuraavat:
Oppilas
- osaa tehdä havaintoja eri aisteilla sekä osaa kohdistaa huomionsa havaintojen teon kohteen olennaisiin piirteisiin
- osaa kuvailla, vertailla ja luokitella kappaleita ja eliöitä sekä ilmiöitä niiden erilaisten ominaisuuksien perusteella
- osaa tehdä ohjatusti yksinkertaisia tutkimuksia, jotka kohdistuvat luontoon, luonnon ilmiöihin ja rakennettuun ympäristöön
- osaa käyttää erilaisia tietolähteitä ja vertailla eri tavoin hankkimaansa tietoa
- osaa ilmaista luonnosta ja rakennetusta ympäristöstä hankkimaansa tietoa puhuen, kirjoittaen ja piirtäen.
Hyvän osaamisen kuvauksen ajankohdat vaihtelevat oppiaineittain. Liikunnan ja taito- ja taideaineiden tavoitteissa opetussuunnitelmaan on kirjattu kyseiset hyvän osaamisen kuvaukset 4. ja 9. vuosiluokkien päättyessä, kun taas äidinkielessä ja matematiikassa kyseiset kuvaukset ajoittuvat vuosiluokkien 2, 5 ja 9 päättyessä.
Lisätietoja opetussuunnitelmasta ja oppilasarvioinnista saa koulumme opettajilta ja rehtorilta. Kankaanpään kaupungin opetussuunnitelma sekä arvioinnin perusteet kokonaisuudessaan on nähtävissä koululla, koulun kotisivuilla sekä Kankaanpään kaupungin www-sivuilla.
<- Takaisin